woensdag 30 augustus 2017

Gastblog: Op mijn eigen – Zuider-houtje (deel 1)

Regelmatig slenter ik over het pleintje van ons eigen winkelcentrum Zuiderhout. En mijn vaste route is ook rondom het centrum. Er vallen mij dingen op. Daar wil ik over verhalen. Gewoon omdat dat winkelgebied van ons dorp Oosterheide is.

Zuiderhout tijdens het jaarlijkse pleinfeest

Het geeft ten eerste een duidelijk beeld wat de wijk voor bewoners heeft. Als je ´s middags de wandeling maakt dan zie je de moeders met hun nog net niet schoolgaande jeugd sjouwen met de boodschappen. Ga je om vier uur ´s middags dan is het weer een Pools landschap van vermoeide arbeiders, die hun standaard maaltje halen met een bijpassend biertje.

Zo her en der heeft ieder zijn praatje. Vaste figuranten van het plein. De lange man met het kleine zwarte hondje, de man in de scootmobiel die iedereen wel lijkt te kennen op de hoek bij de Toko Noor. Kinderen op de wip bij de DA, de moeder die een huilend kind tot de orde roept voor de snackbar.

Tijdens de zomermaanden zijn ook de terrassen, jawel we hebben terrassen, redelijk gevuld. Ik heb mezelf nog niet kunnen verleiden om daar te gaan zitten. Ik woon te kort bij en thuis heb ik ook koffie. Een beetje dat idee.

Toch valt mij iets op tijdens mijn korte wandelingen verdeeld over de dag. Sinds een paar jaar hebben we een aantal nieuwe ondernemers erbij gekregen. En ook een ´oude´ ondernemer die een nieuw plan aandurfde ter verrijking van het plein. “De Huiskamer” blijkt al een trekpleister te zijn om gezellig een bakkie te doen en een broodje te halen. Elke winkel heeft zijn eigen uitstraling en nodigt uit om er toch eens een kijkje te nemen. Ik beken dat ik ook niet bij iedereen binnenloop.

Toch zie ik de klanten nog niet in de rij staan bij diverse winkels. Aan de winkeliers ligt het niet. Ieder op zich is even vriendelijk en helpt elke klant met het meeste geduld. Ook aan de kwaliteit van wat ze te bieden hebben ligt het niet. Daarom hè! Misschien moeten ze wat meer met elkaar naar buiten treden. Niet bescheiden zijn over hun producten en ook die lui van over de brug, die stadse mensen overtuigen van de kwaliteit van hét, van óns winkelcentrum. Kom op! Niet zo verlegen!

Zo loop ik dan te dwalen en te mijmeren, alsof ik weet wat er moet gebeuren. Persoonlijk heb ik een goed gevoel bij het centrum. Haal mijn dagelijkse spullen graag bij de vriendelijke dames van Dikke Mik en Kaatje Jans. En ik ben fan van onze Appie en de dames van de servicebalie.

Tijdens mijn wandelingen valt mij op dat de sfeer gewoon goed is op en rond het plein. Zelfs onze bankhangers of hoekstaanders zeggen je vriendelijk goedendag. En  met elkaar zorgen we dat de sfeer goed blijft. En de ruimte prettig is om te vertoeven. Pak eens een verwaaide papieren zak van de straat of dat lege blikje net naast de prullenbak. Echt je knapt er zelf ook van op en ik zeg altijd: zo weer een goede daad gedaan vandaag.

Als we nou eens het plein een naam geven. Bijvoorbeeld ‘Het Zuiderhart’ en de kant aan de Vondellaan bijvoorbeeld: Het Goede Levenlaantje..... Ik zeg maar wat! Geniet van het winkelen en zegt het voort!

René Seur

Geen opmerkingen: